+45 38 88 28 46 info@idraetsskolen.net

Idrætsskolens historie

Sådan startede det…

Idrætsskolen for voksne med udviklingshandicap blev oprettet i Tingbjerg 1994, som et ”tværmagistralt projekt” i Københavns kommune, da man gerne ville tilbyde et sundt alternativ til voksne med udviklingshandicap, med undervisning i idræt, motion og sund kost. Officiel åbning var 19. maj 1994, med 25 elever og 5 lærere. Efter at have været et projekt i et par år, lykkedes det at blive godkendt som daghøjskole – men dog kun for en kort tid, da daghøjskoleloven blev ændret, så vi ikke længere kunne høre under den. Det lykkedes os så at lave en driftsoverenskomst/ tilskudsaftale med Københavns kommune, samtidig med at vi begyndte at optage elever fra hele region Hovedstaden.

Vi udvidede stille og roligt antallet af elever, og oprettede bl.a. en friluftsgruppe, så vi kunne tage ud i naturen hver dag, da vi ikke havde så meget plads i Tingbjerg. I år 2000 flyttede vi så til Grøndal MultiCenter, hvor vi fik langt bedre lokaler og idrætsfaciliteter, og plads til endnu flere elever, så vi i dag er oppe på ca. 45 elever årligt, og er 9 lærere. Vi er således gået fra 25 elever i 1994 til nu ca. 45 elever, næsten en fordobling. Ca. 700 elever i alt har været gennem Idrætsskolen i løbet af 25 år.

Så man kan sige, vi er gået fra at være et mindre projekt til nu permanent, succesrigt og stort undervisningstilbud. Vi har i årenes løb fået flere udefrakommende anerkendelser: Flotte tilsynsrapporter, grøn smiley fra arbejdstilsynet, fået overrakt ”Kultur der dur-prisen”, fået overrakt en fane af Danmarks-samfundet af Prinsesse Elizabeth i Holmens kirke og modtaget Københavns kommunes handicappris i 2019, men især mange positive tilkendegivelser fra elever/forældre/bosteder/kommuner gennem alle årene.

Nogle af vores højdepunkter har altid været studieture og stævner, men den daglige idrætsundervisning er vores kerneydelse: Fra kropsteater til kampsport, fra atletik til akrobatik, fra boldspil til bueskydning, fra Crossfit til klatring, og fra fodbold til friluftsliv. Vi har også i alle årene haft et stort pædagogisk udviklingsarbejde med bl.a. Friluftsgruppen, Bootcamp, Crossfit og E-sport, vi har skrevet og indspillet vores egne sange, og ikke mindst arbejdet med de pædagogiske og idrætsfaglige udfordringer. Vi har også selv udviklet vores hjemmeside, Facebook og Instagram.

Billede af Idrætsskolen i gamle dage